Optienaam:
|
1393 Aandrijving schroef met elektromotor |
|
Processen:
|
Blazen-Kunststofverwerking
Extrusie-Kunststofverwerking
Spuitgieten-Kunststofverwerking
Vormgeving rubber-Rubberverwerking
|
| Beschrijving: |
Door een rechtstreekse (dus niet via tandwielkast) elektrische aandrijving van de schroef door middel van een (asynchrone) gelijkstroommotor in plaats van een indirect werkende hydraulisch aandrijfsysteem van de schroef (een elektromotor laat de hydraulische pomp hiervan draaien) is energiebesparing mogelijk.
Bij extrusie wordt de schroef standaard met een elektromotor aangedreven. Bij spuitgieten wordt in circa 20% van de gevallen reeds een elektromotoraandrijving toegepast. |
Beschrijving milieu-effecten: |
De aandrijving via een elektromotor is circa 15% zuiniger dan via een hydromotor. |
|
Milieuthema('s):
|
Afval - Milieuzorg - Waterverbruik - Emissies naar lucht -
|
| Toepasbaarheid: |
De energiebesparing is het grootst bij een relatief lange plastificeertijd in relatie tot de cyclustijd en is afhankelijk van de doorzet (ton gereed product).
Eventuele opstartproblemen vanwege abrupte inschakeling kan een nadeel zijn. |
Financiële aspecten (prijspeil 2008): |
De meerinvestering bedraagt ruwweg circa EUR 13.600,-. Vanaf een productie van circa 650 ton/j bedraagt de terugverdientijd 3 jaar of minder. Daarnaast is de maatregel extra interessant als de plastificeertijd groter is dan 50% van de cyclustijd.
|
|
Stoffen:
|
CO2
|
|
NMP-thema('s):
|
Klimaatverandering (energie)
|