Optienaam:
|
2957 Optimalisatie inkoop en gebruik van kantoorbenodigdheden |
|
Processen:
|
Gebouwen/kantooractiviteiten-Algemeen
|
| Beschrijving: |
Optimaliseer de inkoop en het gebruik van kantoorbenodigdheden door:- Het beperken van de in omloop zijnde hoeveelheid kantoorartikelen met behulp van een goede voorraadadministratie (wie haalt wat en hoeveel?) en het uitreiken van een standaard set bureauspullen aan iedereen.
- Het beperken van het assortiment (voor eigen gebruik) door bijvoorbeeld slechts één type ballpoint aan te schaffen.
- Het inkopen van artikelen die gemaakt zijn van minder milieubelastende materialen, zoals ordners van polyetheen/polypropeen of stiften, tape, lijmen en correctielakken op waterbasis, natuurrubber vlakgum.
- Het inkopen van zoveel mogelijk navulbare artikelen en kringloopmaterialen, zoals typ- en printlinten, printer-cartridges, vulpennen, potloden en stiften.
- Het gebruik van (marker)stiften op waterbasis indien papier of karton als ondergrond gebruikt wordt en (marker)stiften op alcoholbasis indien gladde oppervlakken als ondergrond gebruikt worden.
- Hergebruik van kantoorartikelen zoals ordners, mappen, hechters, enzovoort door deze terug te sturen naar het magazijn. Een groot deel daarvan kan na een eventuele kleine opknapbeurt weer uitgezet worden.
- Bij de inkoop gebruik te maken van inkoopgidsen waarin de minder milieubelastende alternatieven duidelijk zijn aangegeven.
|
Beschrijving milieu-effecten: |
Reductie van afval, beperking van het verbruik van artikelen en materialen, en minder milieubelasting elders in de keten door de inkoop van ´schonere´ materialen. |
|
Milieuthema('s):
|
Milieuzorg - Afval -
|
| Toepasbaarheid: |
Algemeen toepasbaar, maar met name bij veel administratieve werkzaamheden. |
Financiële aspecten (prijspeil 2008): |
De kosten zijn afhankelijk van de maatregel. Bij de eerste maatregel is er een besparing op de aanschafkosten; verder besparing op de afvalverwijderingskosten. |
|
NMP-thema('s):
|
Milieuzorg
Verwijdering (afval)
|