Optienaam:
|
3025 STP 27. In- en extern transport |
| Beschrijving: |
In het Activiteitenbesluit van 1 januari 2008 wordt in Afdeling 2.7 Verkeer en vervoer, Artikel 2.16 aangegeven dat degene die een inrichting drijft gehouden is maatregelen te nemen ten aanzien van verkeer en vervoer. Boven de 500 werknemers is een onderzoek naar het personenvervoer verplicht. Beneden de 50 werknemers gelden geen maatregelen.
Elke onderneming heeft te maken met in- en extern transport. Bij grote bedrijven waar sprake is van omvangrijk verkeer van en naar de inrichting wordt invoering van een vervoermanagement verwacht. Dit is mobiliteitsbeïnvloeding waarbij het verkeer (werknemers, bezoekers, klanten, goederen) zodanig wordt veranderd dat de milieubelasting wordt tegengegaan of verminderd.
De meeste bedrijven binnen de RKI voldoen echter niet aan de criteria hiervoor. Desondanks kunnen ook zij door een adequaat onderzoek van hun in- en externe vervoersstromen wel een bijdrage leveren aan de vermindering van de milieubelasting door het verkeer. Zo moeten kleine ladingen op grote transportmiddelen worden voorkomen door middel van een optimalisatie van de in- en externe logistiek. Maatregelen die betrekking hebben op de logistieke efficiency hebben doorgaans het meeste effect op het besparingspotentieel. Ook een goed inzicht in alle facetten van het transport en de logistiek leiden vaak tot interessante besparingsmogelijkheden. Wat dat betreft zijn ‘’grotere voertuigen’, ‘inzicht in distributiestructuur’ en ‘ritplanning’ doorgaans belangrijke elementen.
Regelmatige controle van de transportmiddelen op bandenspanning en onderhoud vermindert hun milieubelasting. Ook de correcte keuze van de banden levert een bijdrage. Chauffeurs dienen zich van hun verantwoordelijkheid bewust te zijn. Bij de aanschaf van een heftruck dient ook de milieubelasting te worden betrokken. Echter in sommige gevallen is een elektrische truck het enig toegelaten alternatief. Voor dergelijke trucks is ook de bescherming van het laadstation van belang.
De volgende punten dienen daarom zorgvuldig te worden nagegaan: Extern transport
- Vervoersmanagement (2947)
- Optimaliseren externe logistiek (2988)
- Aanvoer van grond- en hulpstoffen (2978)
- Routeplanning
- Weren excessief geluid producerende transportmiddelen
- Gebruik van transportmiddelen op biobrandstoffen
- Uitbesteden extern transport mede gelet op grootte
- Vervanging kleine opslagtanks door grotere (minder transport)
- Aanpassen transportmiddel aan ladinggrootte
- Beheersen retourtransport
- Samenwerking met derden
Rijstijl
- Controle op de juiste bandenspanning (918)
- Eco of Energy banden (920)
- Aanpassen rijstijl (Auto uit, motor uit!) (878)
- Rijstijltrainingen
- Snelheidsbegrenzer (876)
Intern transport
- Optimaliseren interne logistiek (2987)
- Alternatief heftruck op diesel (2990)
- Veilig laadstation voor elektrische heftrucks
- Gebruik heftrucks terugdringen door aanbrengen transportsystemen
Ordervoorbereiding
- Aanpassen ordergrootte aan transportgrootte
- Verkleinen te transporteren pakket (ook: samenpersen)
- Ander stapelpatroon vaten, rollen, pallets e.d. voor betere beladingsgraad
- Meer direct laden van orders i.p.v. tussenopslag
- Distributiestructuur
Diversen
- Incentives voor woon-werkverkeer
- Toepassen van chep-pallets (poolsysteem) i.p.v. eenmalige pallets
- Alleen al het inzichtelijk maken van transportkosten kan leiden tot aanzienlijke besparingen.
|
|
Milieuthema('s):
|
Milieuzorg -
|
| Toepasbaarheid: |
In principe is deze aanpak vooral van toepassing bij een transportomvang boven de 500.000 km per jaar. Verder geldt dat ‘Hoe meer regie, hoe meer besparingspotentieel’. |
Financiële aspecten (prijspeil 2008): |
Onderzoek heeft uitgewezen dat door het inzichtelijk maken van alle facetten van transport tot 20% besparing op de transport (brandstof) kosten kan worden bereikt. |
|
Stoffen:
|
CO2
NOx
Stof
VOS
|
|
NMP-thema('s):
|
Klimaatverandering (ozonlaag)
Klimaatverandering (energie)
Milieuzorg
Verspreiding (lucht)
Verstoring (geluid/geur)
|